Vastustuskyvyn parantaminen

Vastustuskyvyllä tarkoitetaan elimistön kykyä suojautua taudinaiheuttajia vastaan. Tästä käytetään myös nimitystä immuniteetti tai immuunijärjestelmä. Joskus puhutaan myös immuunipuolustuksesta. Meistä jokaisella on vastustuskyky, jota on rakennettava ja josta on pidettävä huolta lapsesta saakka.

Lapsena rakennetaan immuunijärjestelmää

Monet vanhemmat tietävät, että lapsen aloittaessa päivähoidon, myös sairastelu monesti lisääntyy. Tämä on toki luonnollista, sillä lapsiryhmissä ollaan tiiviissä kontaktissa ja erilaiset taudit kiertävät lapsesta toiseen vuorotellen. Tästä ei tarvitse olla huolissaan, sillä se myös kehittää immuniteettia luonnollisesti ja vahvistaa vastustuskykyä kerta toisensa jälkeen.

Jokaisen tautitartunnan myötä lapsen oma immuunijärjestelmä alkaa tuottamaan vasta-aineita, joilla se jatkossa taistelee tehokkaammin uusia tartuntoja vastaan. Jatkossa lapsen kehon oma puolustusjärjestelmä aktivoituu taudinaiheuttajien tunkeuduttua kehoon ja keho osaa käyttää edellisen sairastelun myötä kertyneitä vasta-aineita hyväkseen taistellessaan taudinaiheuttajia vastaan.

Luontainen ja opittu immuunipuolustus

Vastustuskyky koostuu synnynnäisestä (luontaisesta) ja opitusta immuniteetista. Luontainen immuunipuolustus puolustaa lapsen kehoa erilaisilta mikro-organismeilta ja toimii syntymästä alkaen. Opittu immuunijärjestelmä taasen hioutuu ja kehittyy ajan myötä eikä se ole vielä lapsena valmis.

Luontainen puolustusjärjestelmä toimii etulinjassa taudinaiheuttajia vastaan. Se aktivoituu heti ja pysäyttää kehoon hyökänneet viholliset ennen kuin ne ehtivät saada aikaan isompaa vahinkoa.

Opittu immuunijärjestelmä aktivoituu vasta luontaisen puolustuksen ylikuormittuessa. Opittu immuunijärjestelmä muistaa erittäin hyvin aiemmin kohtaamansa vihulaiset ja saa kukistettua ne nopeasti.

Vastustuskyky työssä kellon ympäri

Molemmat puolustusjärjestelmät ovat valppaina 24/7 ja tekevät töitä taka-alalla, huomaamattamme. Ne pitävät lapsen kehon puhtaana haitallisista bakteereista ja viruksista.

Jotta immuunijärjestelmä suoriutuu työstään hyvin, kehossa täytyy olla juuri oikeanlainen viritys fyysisiä ja kemiallisia esteitä vihollisten varalle. Toisin sanoen, bakteereita vastaan kamppailevia aineita täytyy olla juuri sopivasti ja kaikkien vastustuskykyä tukevien solujen tulee aktivoitua ja tehdä yhteistyötä keskenään.

Kuinka lapsen immuunijärjestelmää voi tukea?

Lapsen opittu vastustuskyky vasta opettelee tunnistamaan taudinaiheuttajia. Jotta immuunijärjestelmä toimisi normaalisti, elimistön tulee saada riittävästi oikeita rakennusaineita ravinnosta sekä unta ja liikuntaa. Mikä sitten on oikea määrä tätä kaikkea?

  • Unta 10 tuntia vuorokaudessa

Unen tarve on yksilöllistä ja vaihtelee myös perheiden tottumusten mukaan. 3-12-vuotiailla unen tarve on 10-12 tunnin välillä. Päiväunet monesti rytmittävät päivää pienemmillä, mutta ovat jo isommilla lapsilla jääneet pois. Onkin tärkeää huolehtia, että koululaisen yöunet ovat riittävän pitkät, että keho ja aivot saavat tarpeeksi lepoa.

  • Liikuntaa sopivasti

Pienemmät lapset liikkuvat koko päivän leikin lomassa ja heidän liikunnan määrästään tarvitsee harvoin olla huolissaan. Sopiva määrä on kolme tuntia päivässä, mutta se tavoite täyttyy useimmiten jo luonnostaan.

Koululaisella luontainen liikkuminen vähenee hieman, sillä koulunkäynti rajoittaa osittain liikkumista. Kouluikäisen tulisi liikkua 1,5-2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ainakin osa määrästä reippaammin (hengästyen). Liikuntaa tulee luontaisesti koulumatkoista ja välitunneilla.

Yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää. Ruutuaikaa saa olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä.

  • Vastustuskykyä tukevaa ravintoa

Olet, mitä syöt, sanotaan. Vastustuskykyä voi tukea myös sisältä päin, oikeanlaisen ravinnon avulla.

Immuunijärjestelmän normaalia toimintaa tukevia ainesosia ovat ainakin A-, B6-, B12, C- ja D-vitamiinit sekä folaatti kupari, rauta, seleeni ja sinkki.

  • Rasvainen kala

Rasvaisissa kaloissa, kuten lohessa, ruijanpallaksessa ja silakassa, on luontaisesti paljon D-vitamiinia. virallisen ravintosuosituksen mukaan kalaa ohjeistetaankin syömään 2-3 kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen.

  • Kasvikset ja hedelmät

Hedelmissä ja kasviksissa on paljon erilaisia vitamiineja ja antioksidantteja. Yleisohjeistuksena sanotaankin, että mitä värikkäämpi annos, sitä enemmän erilaisia vitamiineja. Erityisesti sitrushedelmissä sekä marjoissa, kuten mansikat, viinimarjat ja tyrni ja kasviksissa, kuten paprika, kaali, pinaatti, parsakaali ja tomaatti on paljon C-vitamiineja.

  • Viljatuotteet

Vastustuskykyä edistäviä kivennäisaineita, kuten sinkkiä, rautaa ja kuparia saadaan parhaiten täysjyväviljatuotteista. Koska näitä ainesosia ei keho voi itse tuottaa, ne täytyy saada ravinnosta. Kannattaa suosia täysjyvätuotteita, sillä ne sisältävät suurimmat kivennäisainepitoisuudet verrattuna muihin viljatuotteisiin.

Mikäli lautasmalli on kovin yksipuolinen ja lapselle ei maistu kaikki ruoka, voi olla hyvä käyttää monipuolista ravintolisää ravinnon ohella.

HappyMe sisältää kahta tärkeää vitamiinia, nimittäin D- ja E-vitamiinia. D-vitamiini mm. edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. E-vitamiini on soluja suojaava antioksidantti, joka edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Lisäksi HappyMe sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja, DHA:ta ja EPA:a, jotka ovat mm. tärkeitä rakennuspalikoita aivoillemme. DHA edistää aivotoiminnan ja näön pysymistä normaalina ja DHA ja EPA edistävät sydämen normaalia toimintaa. (Suotuisa vaikutus saavutetaan nauttimalla päivittäin 250 mg päivittäin.)

Lue myös:
Näin omega-3 vaikuttaa aivojen kehitykseen
Tiesitkö tämän omega-3:sta?
Tätä kaikkea on HappyMe

 

Tilaa HappyMe Chewable Calamari Omega-3 jo tänään!

HappyMe - lasten omega-3


HappyMe Chewable Calamari Omega-3 on maistuva uutuus, joka on kehitetty erityisesti lapsille. HappyMe sisältää tärkeitä omega-3-rasvahappoja sekä D-vitamiinia ja E-vitamiinia.

HappyMe on pureskeltava geelitabletti ja maistuu lasten suussa herkulliselta. Yksi tabletti päivässä riittää, vaikka lapset mielellään ottaisivat useammankin. Kätevä tapa saada lapset nauttimaan tärkeät rasvahapot päivittäin.

Tilaa heti - saat hauskat siirtotatuoinnit kaupan päälle!