Tiesitkö tämän omega-3:sta?

Useimmat meistä ovat kuulleet niin kalanmaksaöljyn kuin omega-3:n terveyshyödyistä. Mutta mitä omega-3 oikeastaan on? Miksi meidän tulee käyttää sitä ja miten sitä saadaan riittävästi? Tässä on kaikki mitä sinun tarvitsee tietää.

Mikä omega-3 on?
Omega-3 on monityydyttymättömiä rasvahappoja, joita on luontaisesti kalassa ja äyriäisissä, sekä monissa kasveissa. Kalojen ja äyriäisten sisältämät omega-3-rasvahapot ovat pitkäketjuisia, monityydyttymättömiä rasvahappoja, ja ne eroavat siten kasvien lyhytketjuisista omega-3-rasvahapoista.

Me kutsumme kalojen ja äyriäisten rasvahappoja merellisiksi omega-3-rasvahapoiksi, ja niihin luetaan rasvahapot DHA (dokosaheksaeenihappo) ja EPA (eikosapentaeenihappo. Kasvipohjaisen omega-3-rasvahapon nimi on puolestaan ALA (alfalinoleenihappo).

Miksi omega-3:a tulee käyttää?
Tutkimukset osoittavat, että tärkeät omega-3-rasvahapot ovat hyödyksi elimistöllemme, ja meidän tulee saada niitä ravinnosta. Pitkien omega-3-rasvahappojen terveyshyötyjen on todettu olevan suurimmat.

Monityydyttymätön rasva omega-3-rasvahappojen DHA:n ja EPA:n muodossa edistää:

  • sydämen normaalia toimintaa. *
  • näön pysymistä normaalina. **
  • aivotoimintojen pysymistä normaalina. **

Omega-3 sekä kalasta että kasveista
Kalat joiden ravinto on EPA- ja DHA-pitoista levää, saavat runsaasti omega-3-rasvahappoja. Isot kalat syövät pienempiä, ja siten pitkät omega-3-rasvahapot konsentroituvat eli kertyvät merenantimiin. Kalaa ja äyriäisiä syövät ihmiset saavat näitä terveellisiä rasvahappoja enemmän.

Kasviperäisen omega-3:n, lyhyenä ALA-rasvahappona, on muunnuttava pitkiksi EPA-rasvahapoiksi ja edelleen DHA:ksi ennen kuin elimistö pystyy hyödyntämään niitä. Ihminen ei ilmeisesti muunna ALA:a EPA:ksi erityisen tehokkaasti. Siksi kasviöljyjä on syötävä paljon enemmän kuin merellisiä öljyjä jotta päästään samoihin omega-3-rasvahappojen EPA- ja DHA-tasoihin.


Mitä on syötävä omega-3:a saadakseen?
Toisin kuin muut tärkeät ravintoaineet, omega-3:a ei synny luontaisesti elimistössä. Siksi olemme täysin riippuvaisia ravinnon omega-3-rasvahapoista, ja elimistö hyötyy parhaiten merellisistä omega-3-rasvahapoista. Niitä on ennen kaikkea rasvaisessa kalassa kuten lohessa, silakassa, anjoviksessa, sardiineissa, ruijanpallaksessa ja makrillissa. Myös ahvenen, hauen ja kuhan kaltaiset vähärasvaiset kalat sisältävät omega-3:a, mutta vähäisempinä määrinä.

Lyhyitä omega-3-rasvahappoja on esimerkiksi rapsiöljypohjaisessa ravintorasvassa, kuten juoksevassa margariinissa. Sitä on myös maississa, siemenissä ja soija-/maissiöljyissä. Pellavansiemenen omega-3-pitoisuus on erityisen korkea.

Koska pitkiä omega 3 rasvahappoja saadaan riittävästi pääasiassa rasvaisesta kalasta, voi olla hyvä ottaa omega-3-ravintolisää, jos ei syö riittävästi kalaa.

E-vitamiini suojaa tärkeää omega-3-rasvahappo DHA:ta
DHA:n kaltaiset omega-3-rasvahapot varastoituvat elimistön soluihin ja pitävät niiden pinnan taipuisana ja joustavana. DHA on siksi tärkeä sekä solujen rakenteelle että toiminnalle. Mutta nämä rasvahapot hapettuvat (härskiintyvät) helposti, mikä heikentää solujen toimintaa.

Antioksidantit ovat elimistön luontainen puolustus hapettumista vastaan ja ne estävät haitallisen epätasapainon, oksidatiivisen stressin, syntyä elimistössä. E-vitamiini on tärkeä rasvaliukoinen antioksidantti, joka suojaa soluja oksidatiiviselta stressiltä, jota kutsutaan myös hapetusstressiksi. Elimistö hyödyntää parhaiten E-vitamiinin luonnollista muotoa. HappyMe:ssä käytämme soijapavuista (ei geenimuunnelluista) valmistettua E-vitamiinia.

HappyMe Chewable Calamari Omega-3 on kehitetty edistämään lapsen normaalia kehitystä ja se sisältää omega-3-rasvahapot DHA ja EPA, sekä D- ja E-vitamiinia. Päinvastoin kuin muissa markkinoilla olevissa omega-3-ravintolisissä, omega-3:n raaka-aineena on kalmari eikä kala. Kalmari sisältää erityisen runsaasti DHA-rasvahappoja ja se tarkoittaa, että jokainen geelitabletti sisältää enemmän omega-3:a, joten lapsi tarvitsee vain yhden geelitabletin päivässä.

* Hyödyllinen vaikutus saadaan aikaan päivittäisellä 250 mg EPA- ja DHA-annoksella.
** Hyödyllinen vaikutus saadaan aikaan päivittäisellä 250 mg DHA-annoksella.

 

Lue myös:
Miksi omega-3 on tärkeä lapsen näölle?
D-vitamiini on tärkeää lapsen luustolle
Omega-3 on tärkeä kasvavalle lapselle

 

 

Tilaa HappyMe Chewable Calamari Omega-3 jo tänään!

HappyMe - lasten omega-3


HappyMe Chewable Calamari Omega-3 on maistuva uutuus, joka on kehitetty erityisesti lapsille. HappyMe sisältää tärkeitä omega-3-rasvahappoja sekä D-vitamiinia ja E-vitamiinia.

HappyMe on pureskeltava geelitabletti ja maistuu lasten suussa herkulliselta. Yksi tabletti päivässä riittää, vaikka lapset mielellään ottaisivat useammankin. Kätevä tapa saada lapset nauttimaan tärkeät rasvahapot päivittäin.