Mitä rasvahapot ovat?

Elimistömme tarvitsee rasvaa. Se tarvitsee rasvaa energian lähteeksi ja varastoksi, ja myös rasvaliukoisten vitamiinien A, D, E ja K imeytymiseen. Monityydyttymättömät rasvahapot ovat välttämättömiä soluillemme ja elimistöllemme. Erityisen tärkeää näiden hyvien rasvahappojen saanti on lapselle ja kasvuiässä olevalle.

Rasvahappo ja sen koostumus määrittelee rasvan ominaisuudet

Perusrakenteeltaan kaikki ravinnon rasvat ovat samankaltaisia. Niiden kemiallisessa koostumuksessa glyserolirunkoon kiinnittyy kolme rasvahappoa. Rasvahappojen hiiliketjun pituus, hiiliatomien välisten sidosten laatu, paikka ja lukumäärä taas määrittelevät rasvojen ominaisuudet. 

Tyydyttynyt rasva on huoneenlämmössä kiinteää, ja sitä kutsutaan kovaksi rasvaksi. Tyydyttyneen rasvahapon kemiallisessa koostumuksessa kaikki hiiliatomien väliset sidokset ovat yksinkertaisia. Elimistömme käyttää lähinnä eläinkunnan maito- ja lihatuotteista saatavaa tyydyttynyttä rasvaa pääosin energian lähteenä.

Tyydyttymätön rasva tunnetaan pehmeänä rasvana ja se on huoneenlämpöisenä juoksevaa. Tyydyttymättömät rasvahapot jaetaan kemiallisen koostumuksensa perusteella edelleen kerta- ja monityydyttymättömiin rasvahappoihin. Mikäli rasvahapon hiiliatomien välillä on yksi kaksoissidos, on rasva kertatyydyttymätöntä, ja jos kaksoissidoksia on useampia, on rasvahappo monityydyttymätön.

Omega-3 ja omega-6 ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja. Kemialliselta koostumukseltaan ne eroavat toisistaan hiiliatomien välisten kaksoissidosten sijainnilla.

Elimistössämme muodostuu tyydyttyneitä ja kertatyydyttymättömiä rasvahappoja, mutta monityydyttymättömät rasvahapot on saatava ravinnosta sellaisenaan.

Välttämättömät rasvahapot

Monityydyttymättömiä rasvahappoja omega-3 ja omega-6 kutsutaan välttämättömiksi rasvahapoiksi, koska elimistömme ei pysty niitä itse tuottamaan. Nämä tärkeät rasvahapot on meidän saatava ravinnostamme.

Elimistömme tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja hermoston kehittymiseen ja solukalvojen rakennusaineeksi. Ne myös toimivat hormoninkaltaisten yhdisteiden, eikosanoidien, esiasteina. Eikosanoidit ovat välittäjäaineita, jotka säätelevät elimistön toimintaa ja vaikuttavat lukuisiin elintoimintoihin kuten esimerkiksi verenpaineeseen ja tulehdusreaktioihin.

Omega-6-sarjan ensimmäinen rasvahappo on kasviperäinen linolihappo, LA, jonka elimistömme pystyy muuntamaan muiksi omega-6-rasvahapoiksi.

Omega-3-sarjassa ensimmäinen rasvahappo on lyhytketjuinen kasviperäinen alfalinoleenihappo, ALA. Myös ALA-rasvahappo pystyy muuntumaan elimistössämme pitkäketjuisiksi EPA- ja DHA-rasvahapoiksi, mutta vain pieninä määrinä. Koska muuntuminen on osittaista ja heikkoa, ja koska se vaihtelee paljon yksilöllisesti, suositellaan yleisesti ravinnolla varmistamaan terveydelle tärkeiden EPA:n ja DHA:n riittävä saanti. DHA:ta ja EPA:a saadaan medellisistä lähteistä; kalasta ja äyriäisistä.

Rasvahapot ja niiden välinen tasapaino

Omega-3 ja omega-6 ovat molemmat elimistöllemme välttämättömiä rasvahappoja. Toiminnoiltaan ja tarkoituksiltaan ne ovat usein vastakohtaisten eikosanoidien alkulähteitä. Rasvahappojen keskinäinen suhde määrittelee pitkälti sen, mitä eikosanoideja elimistössämme muodostuu. Siksi on tärkeää huolehtia omega-3- ja omega-6-rasvahappojen välisestä tasapainosta. 

Pohjoismaisten ravintosuositusten mukaan omega-3:n ja omega-6:n suhde tulisi olla 1:3 ja 1:9 välillä.

Nykypäivän ruokavaliossa omega-3- ja omega-6-rasvahapot ovat usein epätasapainossa. Omega-6-rasvahappoja saamme suuria määriä esimerkiksi margariineista ja kasviöljyistä, kun taas omega-3:n saanti jää usein suosituksia vähäisemmäksi.

Tärkeät omega-3-rasvahapot ALA, EPA ja DHA

Tärkeimmät omega-3-rasvahapot ovat dokosaheksaeenihappo (DHA), eikosapentaeenihappo (EPA) ja alfalinoleenihappo (ALA). DHA ja EPA ovat peräisin merellisistä lähteistä: kaloista ja äyriäisistä. Kasviperäistä alfalinoleenihappoa on runsaasti rypsi- ja rapsiöljyssä sekä esimerkiksi pellavansiemenissä ja saksanpähkinöissä. On kuitenkin huomioitava, että alfalinoleenihapon luontaiset lähteet sisältävät usein myös runsaasti omega-6-rasvahappoja, mikä voi entisestään lisätä epätasapainoa näiden rasvahappojen välillä.

Lue myös:
Näin omega-3 vaikuttaa aivojen kehitykseen
Tiesitkö tämän omega-3:sta?
Tätä kaikkea on HappyMe

 

Tilaa HappyMe Chewable Calamari Omega-3 jo tänään!

HappyMe - lasten omega-3


HappyMe Chewable Calamari Omega-3 on maistuva uutuus, joka on kehitetty erityisesti lapsille. HappyMe sisältää tärkeitä omega-3-rasvahappoja sekä D-vitamiinia ja E-vitamiinia.

HappyMe on pureskeltava geelitabletti ja maistuu lasten suussa herkulliselta. Yksi tabletti päivässä riittää, vaikka lapset mielellään ottaisivat useammankin. Kätevä tapa saada lapset nauttimaan tärkeät rasvahapot päivittäin.

Tilaa heti - saat hauskat siirtotatuoinnit kaupan päälle!