Miksi E-vitamiini on tärkeä?

Omega-3-rasvahappojen, DHA:n ja EPA:n lisäksi, HappyMe sisältää myös D- ja E-vitamiinia. Miksi juuri E-vitamiini on niin tärkeä?

 

E-vitamiini on antioksidantti

Omega-3-rasvahapot, kuten DHA, rakentuvat kehon soluihin ja pitävät pinnan sileänä ja joustavana. Tämän vuoksi DHA on tärkeä niin solujemme rakenteelle kuin toiminnalle. Rasvahapot voivat kuitenkin hapettua, mikä vaikuttaa negatiivisesti solujen toimintaan. E-vitamiini kuten C-vitamiinikin ovat antioksidantteja, jotka suojaavat solukalvoja vapaita happoradikaaleja vastaan ja pitävät solukalvot pehmeinä. Antioksidantit auttavat kehoa neutralisoimaan niin kutsuttuja reaktiivisia happiyhdisteitä, joita syntyy sivutuotteena, kun keho polttaa happea. Ilman antioksidantteja happi toimisi kehossa myrkkynä, jonka vuoksi antioksidantit ovat elintärkeitä.

Antioksidantit ovat kehon luonnollinen puolustus hapettumista vastaan. Ne estävät oksidatiivista stressiä, joka on haitallinen epätasapaino kehon hapetus-pelkistystilassa. E-vitamiini on tärkeä rasvaliukoinen antioksidantti, joka edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. HappyMe:n E-vitamiinin luonnollinen muoto on tuotettu soijapavuista (ei geenimuunnelluista).

Kehon E-vitamiinivarasto

Nykyään tunnetaan 13 elintärkeää vitamiinia. E-vitamiini on D-vitamiinin ohella samassa kategoriassa oleva rasvaliukoinen vitamiini. Se yhdistyy rasvan kanssa ja imeytyy vereen suolistossa. Keho pystyy varastoimaan keskimäärin 1 gramman E-vitamiinia. Perusterveillä ihmisillä noin puolet saamastamme E-vitamiinista imeytyy kehoon. Maksa, keuhkot, lihakset, sydän ja lisämunuaiset sisältävät paljon E-vitamiinia. Suurin osa on varastoitunut rasvakudokseen, mutta osa on varastoituneena myös solujen pinnalle ja veren rasvamolekyyleihin.

Useat tutkimukset ovat vahvistaneet, että maltillinen E-vitamiinin saanti auttaa vahvistamaan vastustuskykyä, nopeuttaa haavojen paranemista ja parantaa kehon verenkiertoa.

Mistä saamme E-vitamiinia?

Kuten suurin osa muistakin antioksidanteista, E-vitamiinia saadaan erilaisista värikkäistä hedelmistä, vihanneksista ja kasviksista. Punainen paprika, vihreät lehtivihannekset, parsakaali, tomaatti ja kuivatut aprikoosit ovat hyviä E-vitamiinin lähteitä. Myös kasviöljyt, kasvimargariinit, kananmuna, täysjyväviljat, vehnänalkio ja leseet, pähkinät ja siemenet sisältävät E-vitamiinia.